viernes, 6 de septiembre de 2013

LOS DISPARATES DE GOYA EN MEXICO DF

LOS DISPARATES DE GOYA EN MEXICO DF
Comisaria de exposición : Andrea Bustillos
'Los Disparates' de Goya muestran en México la España más oscura.
En México, estos días se puede ver la serie de grabados "Los Disparates" de Goya. Los críticos de arte dicen que es la obra más desconocida del pintor aragonés y en ella plasma un mundo grotesco y satírico.

Francisco de Goya en México, señoras y señores. Francisco de Goya, el genio que se adelantó a todos nosotros (“nosotros” como un eufemismo: me refiero a los genios del siglo XX y XXI que han caminado entre nosotros) doscientos años. Es un decir, los dos cientos. Pueden ser mil o puede ser la eternidad porque un talento tan expansivo como el suyo siempre estará a la vanguardia de todo.

Mala cosa empezar una reseña con gritos exaltados pero no puede ser de otro modo. En el Museo de San Carlos están Los disparates, la última de las cuatro series de grabados que hiciera Goya. El maestro murió en 1828; la última estampa de Los disparates está fechada en 1823.

¿Por qué no hay filas afuera del museo, por qué no hay anuncios de la exposición en toda la ciudad? Ése es el verdadero disparate: que este verdadero suceso en nuestra escena plástica sea un secreto. Las obras más raras de Goya en el Museo de San Carlos y tan tranquila amanece la ciudad.

En San Carlos, se exhiben 18 estampas (de una serie de 22; las cuatro restantes forman parte de la colección permanente del Louvre) hechas al aguafuerte que no se publicaron nunca en vida del artista y son consideradas sus trabajos más raros, más difíciles de agrupar temáticamente. Eso son Los disparates en términos mínimamente objetivos.

A este conjunto de obras le conoce también como Proverbios, un título que se les puso durante su primera exhibición en 1864 para esconder como “sabiduría popular” esas imágenes fantásticamente subversivas. Es cierto que cada pieza va a acompañada por algún refrán, pero la conseja es mero pretexto para reflexionar en torno de ¿qué? Sueños, fantasías eróticas, pecados del poder y otras andanzas de la condición humana.

Goya trabajó en estos grabados en la última década de su vida, casi al mismo tiempo que terminó su famosa serie sobre la historia de las corridas de toros, La tauromaquia. Históricamente, se sabe poco de Los disparates; Goya, al parecer, decidió mantenerlos guardados por miedo a la censura o tal vez porque no les encontró cliente. Se entiende: una mujer en rapto sexual con un caballo no parece algo adecuado para tener en una sala española del XIX. No, al menos, si no se quería pasar por indecente y enemigo del régimen. La escena parece sacada de un manual de alquimia o de un libro para niñas non sanctas.

El majestuoso percherón que levanta con el hocico a una matrona envuelta en una sábana (no hay que abusar del adjetivo surrealista, pero decir que le queda no es exageración) es quizá la estampa más famosa de la serie.

Me parece que también es una de las que enseña por qué Goya era de verdad un visionario: no es sólo que dibuje a una mujer en éxtasis y no es que, vista literalmente, la imagen sea imposible. Erotismo y fantasía siempre han sido parte de la historia del arte. Es la yuxtaposición de ambos elementos lo que es fascinante: ¿el caballo es el deseo sexual? ¿La mujer está fuera de sí por terror o por placer? ¿Estamos ante una de las más tempranas representaciones del inconsciente femenino? ¿Goya era feminista? ¿Goya era psiquiatra?

Hay una imagen de un funeral que parece más habitado por fantasmas que por dolientes; hay otra de unas mujeres que parecen estar doblando sábanas pero también podrían estar jugando con un duendecillo que vuela sobre sus cabezas; en otra, un carnaval: máscaras horribles, seres maltrechos que bailan, un sacerdote mira con rabia y, al fondo, una sombre que podría ser, ¿quién? ¿La muerte? Qué interpretación tan fácil. Goya apuntaba a lo más perturbador. Veía pesadillas mientras estaba despierto. Sus sueños deben haber sido hermosos.

Así es la obra de Goya: perturba con la belleza y encuentra belleza en lo perturbador. Como escribió Rimbaud, varias décadas después de la muerte del artista: “El poeta hará suyo el llanto del infame”.
 
Desde hace unos años, cuando sus directores decidieron hacer alianza con el galerista Hilario Galguera, el Museo de San Carlos está convertido en uno de los espacios más interesantes de la ciudad de México. En este momento, exhibe su colección permanente de arte europeo, la genial exposición Prodigios de la luz. Sorolla y sus contemporáneos, la breve El héroe y su imagen, con obra de
Rodin, y por añadidura, Los disparates de Goya.

San Carlos ya es de parada obligatoria si quiere ver en el DF arte que va más allá de la mera novedad y la tradición reseca. ( fuente: El Economista)

Al presentar hoy la exposición "Los disparates de Goya", Carmen Gaitán Rojo, directora del Museo Nacional de San Carlos (MNSC), manifestó que los espectadores podrán admirar la genialidad y honestidad de un artista que se atreve a plasmar el horror de su época.

Refirió, además, que cada obra tiene en su marco un cúmulo de conocimiento del lado oscuro que tiene todo ser humano; "admiro su honestidad al plasmarlo con esa maestría", anotó.

Gaitán Rojo destacó la satisfacción que le genera el poder exponer el trabajo que realizó Francisco de Goya (1746-1828) en esta serie de piezas, en las que representó un mundo al revés, destruyendo los valores y las funciones tradicionales de la sociedad.

Integrada por 18 de los 22 grabados que componen la serie "Los disparates", la muestra expone escenas nocturnas, violentas y oníricas, con un señalamiento satírico hacia la Iglesia y el Estado.

Durante un recorrido por la muestra, la directora del espacio museístico comentó que en San Carlos se encuentran algunas de las obras de la serie "Los Caprichos" y que el recinto ha albergado parte de "Los desastres de la guerra", "pero ´Los disparates´ son una colección rara y pocas veces vista".

Bajo ese tenor, invitó a los amantes del arte goyesco a visitar la muestra, la cual se presentan en el MNSC
hasta el próximo 13 de octubre.

En su oportunidad, la curadora de la muestra Andrea Bastillos Duhart señaló que se trata una serie creada entre 1815 y 1824; "representa el horror, las pesadillas y todo lo que Goya vivió a lo largo de su vida, es una interpretación muy personal de una realidad", apuntó.

"El artista es un humanista en el sentido más amplio de la palabra. Lo que crítica es la injusticia, la guerra y las debilidades humanas, a partir de sufrir de sordera, dificultad que lo llevó a buscar mucho el interior de las cosas", señaló.

Las piezas que aquí se exponen, dijo, "tienen una calidad técnica impresionante. Es un trabajo de claro oscuros, profundidad y precisión muy elaborada".

Entre las obras presentes en San Carlos, destacan: "Disparate claro", "Las exhortaciones", "La lealtad", "Disparate fúnebre", "Disparate cruel", "Disparate desordenado", "Los ensacados" y "Disparate volante". (fuente: milenio)
 
Si alguien ha visto esta exposición por favor, dadme vuestro imput.


Un saludo

Montserrat A.


NONSENSE GOYA IN MEXICO DF

'The Follies' show in Mexico Goya's Spain darker. In Mexico, these days you can see the number of recorded "The Follies" by Goya. Art critics say is the most unknown of the Aragonese painter and it portrays a world grotesque and satirical.

Francisco de Goya in Mexico, ladies and gentlemen. Francisco de Goya, the genius who was ahead of all of us ("us" as a euphemism: I mean the geniuses of the twentieth and twenty-first have walked among us) two hundred years. Just saying, the two hundreds. They may be a thousand or eternity can be so expansive because a talent like yours will always be at the forefront of everything.

Bad thing to start a review with cries exalted but can not be otherwise. At the Museum of San Carlos are the silly, the last of the four series of prints that made Goya. The master died in 1828, the last picture of the silly is dated 1823.

Why no lines outside the museum, why not have results from exposure in the entire city? That is the real nonsense: that the real success in our art scene is a secret. The rarest works of Goya in the Museo de San Carlos and the city so quiet dawn.

In San Carlos, are exhibited 18 prints (in a series of 22, the remaining four are part of the permanent collection of the Louvre) made etchings that never published during his lifetime and his works are considered rarer, more difficult to grouped thematically. That's the silly in terms minimally goals.

In this body of work also known as Proverbs, a title that gave them during his first exhibition in 1864 to hide as "wisdom" these images fantastically subversive. It is true that each piece will be accompanied by some saying, but the advices is mere pretext for reflection around what? Dreams, fantasies erotic sins of power and other adventures of the human condition.

Goya worked on these prints in the last decade of his life, about the same time he finished his famous series on the history of bullfighting, Bullfighting. Historically, little is known about the silly, Goya, apparently, decided to keep them stored for fear of censorship or maybe because client not found. It means: a woman in sexual rapture with a horse it does not seem appropriate to take Spanish nineteenth room. No, at least, if not want to go through indecent and enemy of the regime. The scene looks like something out of a manual or a book alchemy Girls unholy.

The majestic Percheron raising the muzzle of a matron wrapped in a sheet (not abuse the adjective surreal, but to say that is no exaggeration) is perhaps the most famous picture in the series.

I think it is also one that teaches why Goya was truly a visionary not just draw a woman in ecstasy and not that, seen literally impossible image. Eroticism and fantasy have always been part of the history of art. It is the juxtaposition of the two elements that is fascinating: the horse is sexual desire? The woman is beside himself with horror or pleasure? Are we witnessing one of the earliest representations of the female unconscious? Goya was a feminist?? Goya was a psychiatrist??

There is a picture of a funeral that seems inhabited by ghosts that mourners, is another of some women who seem to be folding sheets but also might be playing with a pixie flying over their heads, in another, a carnival: masks horrible beings battered dancing, a priest looks angrily and in the background, a shadow that could be, who? Death? What interpretation easier. Goya pointed to the most disturbing. Saw nightmares while awake. His dreams must have been beautiful.

Such is the work of Goya disturbs the beauty and finds beauty in the disturbing. As Rimbaud wrote, decades after the artist's death: "The poet will endorse the infamous crying."

For a few years, when its directors decided to make alliance with the gallery Hilario Galguera, Museum of San Carlos is become one of the most interesting in the city of Mexico. At this time, displaying its permanent collection of European art, the great Wonders of the light exposure. Sorolla and his contemporaries, the brief The hero and his image, with works by Rodin, and by extension, Goya's nonsense.

San Carlos and is a welcome stop if you want to see in the City art that goes beyond the mere novelty and tradition parched. (Source: The Economist)

Introducing today the exhibition "Goya nonsense", Carmen Red Gaitan, director of the National Museum of San Carlos (MNSC), said that viewers can admire the genius and honesty of an artist who dares to capture the horror of his time .

He said further that each work has within its framework a wealth of knowledge of the dark side of every human being, "I admire your honesty to capture it with that expertise," he said.

Red Gaitan said the satisfaction that generates the power to expose the work he did Francisco de Goya (1746-1828) in this series of pieces, which represented a world upside down, destroying traditional values ​​and functions of society.

Composed of 18 of the 22 prints that make up the series "nonsense", the exhibition shows night scenes, violent and bizarre, a satirical remark to the Church and the State.

During a tour of the exhibition, the director of the museum space in San Carlos commented that include some works from the series "Los Caprichos" and that the site has been host of "The Disasters of War", "but" The nonsense 'are a rare collection and rarely seen. "

Under this wording, invited art lovers to visit the exhibition Goya, which are presented in the MNSC until next October 13.

In turn, the curator of the exhibition Andrea Bastillos Duhart said that it is a series created between 1815 and 1824, "represents the horror, nightmares and all that Goya lived throughout his life, is a very personal interpretation of a reality, "he said.

"The artist is a humanist in the broadest sense of the word. Whatever criticism is injustice, war and human weakness, suffering from deafness, difficulty led him to look far inside of things", said.

The pieces presented here, he said, "have an impressive technical quality. Course is a work of dark, elaborate depth and precision."

Among the works in San Carlos, including: "Disparate claro", "exhortations", "Loyalty", "Disparate funeral", "Disparate cruel", "Disparate messy", "The bagged" and "Disparate wheel." (Source: millennium)

If anyone has seen this exhibition please give me your imput.

A greeting


Montserrat A.

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