Madre Teresa de
Calcuta (fuente: Biografias y
vidas)
(Agnes Gonxha Bojaxhiu; Skopje, actual Macedonia,1910 -
Calcuta, 1997) Religiosa albanesa, nacionalizada india. Nacida en el seno de
una familia católica albanesa, la profunda religiosidad de su madre despertó en
ella su vocación de misionera a los doce años. Siendo aún una niña, ingresó en
la Congregación Mariana de las Hijas de María, donde inició su actividad de
asistencia a los más necesitados.
La Madre Teresa de Calcuta
A los dieciocho años abandonó para siempre su ciudad natal y
viajó hasta Dublín para profesar en la Congregación de Nuestra Señora de
Loreto. Como quería ser misionera en la India, embarcó hacia Bengala, donde
cursó estudios de magisterio y eligió el nombre de Teresa para profesar.
Ejerció como maestra en la St. Mary's High School de Calcuta hasta 1948, año en
que obtuvo la autorización de Roma para dedicarse al apostolado en favor de los
pobres.
En 1950 la Madre Teresa de Calcuta fundó la Congregación de
las Misioneras de la Caridad, aprobada en 1965 por Pablo VI. Las integrantes de
esta congregación, que debían sumar a los votos tradicionales el de la
dedicación a los «más pobres de entre los pobres», lograron una rápida
implantación en la India y en otros casi cien países del mundo; por su parte,
la fundadora se movilizó contra el aborto y la eutanasia, en consonancia con la
doctrina pontificia de Juan Pablo II.
En 1972 la Madre Teresa de Calcuta recibió el Premio de la
Fundación Kennedy, y en 1979, el Premio Nobel de la Paz, cuya dotación
económica donó a los pobres. En 1986 recibió la visita de Juan Pablo II en la
Nirmal Hidray o Casa del Corazón Puro, fundada por ella y más conocida en
Calcuta como la Casa del Moribundo. Tras superar numerosos quebrantos de salud,
falleció el 5 de septiembre de 1997 víctima de un paro cardíaco. Miles de
personas de todo el mundo se congregaron en la India para despedir a la Santa
de las Cloacas. Fue beatificada en 2003 por Juan Pablo II.
En la India ( fuente: Wikipedia)
La Madre Teresa fue reconocida por primera vez por el
gobierno indio cuando obtuvo el galardón «Padma Shri» en agosto de 1962 y el
premio «Jawaharlal Nehru» para el Entendimiento Internacional en 1969. Continuó
recibiendo más premios notables en la India en los siguientes años, incluyendo
el «Bharat Ratna» (el más importante entregado a un civil en la India) el 22 de
marzo de 1980, el «Rajiv Gandhi Sadbhavana» en 1993 y el galardón artístico
«Dayawati Modi» en 1995. Su biografía oficial inclusive fue escrita por un
ciudadano indio, Navin Chawla, y publicada en 1992.
El 28 de agosto de 2010, en conmemoración a su centenario,
el gobierno indio emitió monedas especiales de cinco rupias con su imagen y la
presidenta Pratibha Patil expresó: «Vestida con un sari blanco con bordes
azules, ella y las hermanas de las Misioneras de la Caridad se convirtieron en
un símbolo de esperanza para muchos ancianos, indigentes, desempleados,
enfermos y abandonados por sus familias».
Críticas y controversias
La Madre Teresa ha sido tildada por uno de sus detractores,
Christopher Hitchens, de tener una visión fundamentalista dentro de la propia
ortodoxia de la Iglesia. Durante el Concilio Vaticano II, encabezó la oposición
a cualquier reforma de la Iglesia católica. Según ella, lo que se necesitaba
era más trabajo y más fe, no una revisión doctrinal. Por otra parte, una
cuestión clave en la crítica a sus enseñanzas es su prédica constante del
consuelo y el conformismo. Después de la explosión de la planta química de la
multinacional Union Carbide en Bhopal (India), se presentó inmediatamente en el
lugar de la tragedia, donde 2.500 personas habían muerto. «Perdonad, perdonad,
perdonad», repitió nada más al bajarse del avión, sin motivar a que los
afectados iniciaran acciones legales o se persiguiera a los culpables.
Hitchens también odia
el itinerario de la Madre Teresa, alegando que hay un motivo político para sus
viajes. Por ejemplo, en 1984 ella fue a consolar a los que sufren en Bhopal
después de una explosión química de la Union Carbide. Mientras estaba allí,
ella pidió se perdonara a los responsables de la planta (el gobierno de la
India tenía mayormente la culpa, a pesar de que Hitchens, un empedernido
anti-capitalista, no puede admitir esto). Entonces, ¿qué hace Hitchens con
esto? Él se sintió grandemente ofendido en el derecho de ella (Teresa de
Calcuta) de pedir por perdón, cuestionando quién la «autoriza» a dispensar
semejantes virtudes en primer lugar. Para Hitchens, su negativa a responder
esta pregunta (no importa que a ella nunca le hubieran formulado la pregunta en
primer lugar) es una prueba positiva de que su viaje «se interpreta como un
ejercicio apresurado en el control de daños». ¿Control de daños para quién?
¿Para la Union Carbide? ¿Tiene Hitchens siquiera una fotografía (conjunta) de
la Madre Teresa y de un funcionario de la Union Carbide para mostrar?
William A. Donohue,
marzo de 1996.
Las opiniones de los hindúes respecto de la Madre Teresa no
eran uniformemente favorables. El importante partido político Bharatiya Janata
Party, se opuso a la Madre pero la elogió luego de su muerte, enviando un
representante para su funeral. La organización Concejo Mundial Hindú, en
cambio, se opuso a la decisión del gobierno de realizarle un funeral de Estado.
Incluso, un recordatorio de la revista Frontline negó unas acusaciones
propiciadas por Giriraj Kishore como «completamente falsas» y se publicó que lo
que habían hecho «no influye en la percepción pública de su trabajo,
especialmente en Calcuta». El autor del homenaje, a pesar de alabar su
«desinteresada atención», su energía y vitalidad, fue crítico de sus campañas
públicas en contra del aborto.
Donaciones y vínculos
Otras críticas de Hitchens estuvieron relacionados con los
orígenes de algunas donaciones y las personas con quienes se vinculó. La
religiosa aceptó dinero de la familia Duvalier (François Duvalier y su hijo
Jean-Claude fueron dictadores de Haití) y los elogió públicamente. En el
programa de la CBS Sixty Minutes afirmó públicamente de Michèle Bennett, esposa
de Baby Doc: «Nunca he visto a los pobres ser tan familiares con sus jefes de
Estado como lo son con ella. Para mí es una bella lección». Las imágenes de
Teresa de Calcuta pronunciando estas palabras fueron reproducidas durante al
menos una semana por la televisión pública haitiana. A ello replicó Donohue:
La Madre Teresa ha
asistido a los enfermos y a los pobres de todo el mundo. Ella no escoge a qué
países ir sobre la base de la política interna, y esto explica por qué ella ha
visitado tanto naciones represivas de derecha, como Haití, como naciones
represivas de izquierda, como Albania. Hitchens no puede digerir esto y acusa a
la Madre Teresa de servir a dictaduras. Ahora bien, si se ha de seguir su lógica
aquí, entonces la mayoría de trabajadores del Cuerpo de Paz y el personal de la
Cruz Roja son culpables de cortejar a los déspotas.
William A. Donohue,
marzo de 1996
Hitchens también señaló que la Madre Teresa aceptó 1,25
millones de USD de Charles Keating, quien también le concedió el uso de un
avión y portaba un crucifijo que ella le diera.[105] Según Hitchens, Teresa lo
apoyó después de su detención enviando una carta al juez del caso: «No sé nada
de los negocios de Charles Keating. Solo sé que ha sido generoso con los pobres
de Dios». Hitchens escribió que el fiscal Paul W. Turley habría quedado
perplejo al leer la carta manuscrita de Teresa de Calcuta. En enero de 1992,
Charles Keating, el «rey de los bonos basura», había estafado a 17 000 pequeños
inversores en uno de los mayores escándalos de Estados Unidos. Según Hitchens,
la justicia no atendió la que él llamó «petición de clemencia» de Teresa de
Calcuta, y Keating fue condenado a 10 años de cárcel. En Calcuta, la directora
de las Misioneras de la Caridad habría recibido una carta del fiscal en la que
se le informaba de la naturaleza del dinero estafado: «Le ruego que devuelva el
dinero que robó Keating a las personas que lo ganaron con su trabajo. La Madre
Teresa no contestó. Pero William A. Donohue replicó a Hitchens:
Keating dio a la Madre
Teresa un millón y cuarto de dólares. No le importa a Hitchens que todo el
dinero se haya gastado antes de que nadie supiera de los embustes de Keating.
Lo que importa es que la Madre Teresa dio a los pobres una gran cantidad de
dinero tomado de un hombre rico quien más tarde fue a la cárcel. Pero el mayor
crimen (de Teresa), según Hitchens, fue escribirle una carta al Juez Lance Ito
[...] «en busca de clemencia para el señor Keating». [...] Pero ella no hizo
nada de eso: [...] no escribió una misiva «en busca de clemencia». «No sé nada
sobre el trabajo del señor Charles Keating», dijo la Madre Teresa, «o de su
negocio o de los asuntos que ustedes están tratando.» A continuación, ella
explica su carta diciendo: «El señor Keating ha hecho mucho para ayudar a los
pobres, es por eso que me dirijo a usted en su nombre.» Ahora bien, es algo
verdaderamente notable que esta referencia por escrito de alguien que se
presumía inocente en ese tiempo, deba ser motivo de condena. Revela más acerca
de Hitchens que de su tema, al estigmatizar la carta como un llamamiento a la
«clemencia». No era nada de eso, pero esto poco importa a alguien lleno de
rabia. [...] Hitchens no fue descuidado en esto, simplemente deshonesto. Él sabe
muy bien que hay un mundo de diferencia entre pedir dinero a los ricos y
trabajar para ellos.
William A. Donohue,
marzo de 1996
Mother Teresa of Calcutta (source: biographies and lives)
(Agnes
Gonxha Bojaxhiu, Skopje, Macedonia current, 1910 - Calcutta, 1997) Religious
Albanian Indian nationalized. Born into a Catholic family Albanians, the deep
religiosity of his mother awoke in her the missionary vocation twelve. While
still a child, Mariana entered the Congregation of the Daughters of Mary, which
began operations assistance to the needy.
Mother
Teresa of Calcutta
At eighteen
forever left his hometown and traveled to Dublin to profess in the Congregation
of Our Lady of Loreto. As I wanted to be a missionary in India, sailed to
Bengal, where he studied teaching and chose the name Teresa to profess. He
worked as a teacher at St. Mary's High School in Calcutta until 1948, when he
obtained permission from Rome to devote himself to the apostolate in favor of
the poor.
In 1950
Mother Teresa founded the Congregation of the
Missionaries of Charity, which
was approved in 1965 by Pope Paul VI. The members of this congregation, to be
added to the traditional vows of dedication to the "poorest of the
poor", achieved rapid deployment in India and other nearly one hundred
countries in the world, for its part, the founder mobilized against abortion
and euthanasia, in line with papal teaching of John Paul II.
In 1972,
Mother Teresa received the Kennedy Foundation Award, and in 1979, the Nobel
Peace Prize, whose endowment donated to the poor. In 1986 he received the visit
of John Paul II in Nirmal Hidray or House of the Pure Heart, and she founded in
Calcutta known as the House of the Dying. After overcoming numerous ill health,
died on September 5, 1997 of a heart attack victim. Thousands of people from
around the world gathered in India to dismiss the Saint of the Sewers. She was
beatified in 2003 by Pope John Paul II.
In India (source: Wikipedia)
Mother
Teresa was first recognized by the Indian government when it won the award
'Padma Shri' in August 1962 and the prize "Jawaharlal Nehru" for
International Understanding in 1969. Continued receiving more notable awards in
India in the coming years, including the "Bharat Ratna" (the largest
given to a civilian in India) on March 22, 1980, the "Rajiv Gandhi
Sadbhavana 'award in 1993 and the artistic "Dayawati Modi" in 1995.
Her official biography was written by including an Indian, Navin Chawla, and
published in 1992.
The August
28, 2010, in commemoration of its centenary, the Indian government issued
special five rupees coins with his image and President Pratibha Patil said:
"Clad in a white sari with blue border, she and the sisters of the
Missionaries of Charity became a symbol of hope for many elderly, homeless,
unemployed, sick and abandoned by their families. "
Reviews
and controversies
Mother
Teresa has been branded by one critic, Christopher Hitchens had a vision
fundamentalist orthodoxy within the Church itself. During Vatican II, led the
opposition to any reform of the Catholic Church. According to her, what was
needed was more work and more faith, not doctrinal revision. Moreover, a key
issue in the criticism of his teachings is his constant preaching of comfort
and conformity. After the explosion of the chemical plant of the multinational
Union Carbide in Bhopal (India), was presented immediately at the scene of the
tragedy, where 2,500 people had died. "Forgive, forgive, forgive," he
repeated nothing to get off the plane and motivate those affected initiate
legal action or pursue the culprits.
Hitchens
also hates the itinerary of Mother Teresa, claiming that there is a political
motive for his travels. For example, in 1984 she went to comfort those who
suffer in Bhopal after a chemical explosion of the Union Carbide. While there,
she asked to be pardoned those responsible for the plant (the government of
India was mostly to blame, even though Hitchens, an inveterate anti-capitalist,
can not admit this). So what makes Hitchens with this? He was greatly offended
her right (Teresa of Calcutta) to ask for forgiveness, questioning who the
"authorized" to dispense such virtues first. For Hitchens, his
refusal to answer this question (no matter that she never would have asked the
question in the first place) is proof positive that your trip "is
interpreted as a quick exercise in damage control." Damage Control? For
whom? Why the Union Carbide? Hitchens Does even a photograph (joint) of Mother
Teresa and an official from the Union Carbide to show?
William A.
Donohue, March 1996.
On the
other hand, was undeterred by criticism about her firm stand against abortion
and divorce saying, "No matter who says it, must accept with a smile and
do your own work." Similarly, opposition to artificial insemination and
the use of contraceptives was criticized, in his words: "I would not give
a baby of one of my houses for adoption to a couple using contraception. Those
who use contraceptives do not understand love. "
The
opinions of the Hindus on Mother Teresa were not uniformly favorable. The major
political party Bharatiya Janata Party, opposed but praised Mother after her
death, sending a representative to her funeral. The organization World Hindu
Council, however, opposed the government's decision to doing a state funeral. Even
a reminder refused a Frontline magazine favored by Giriraj Kishore allegations
as "completely false" and reported that they had done "does not
influence the public perception of their work, especially in Calcutta".
The author of the tribute, despite praising her "selfless attention",
energy and vitality, was critical of his public campaigns against abortion.
Donations
and links
Other
criticisms of Hitchens were related to the origins of some donations and the
people they are linked. The nun took money from the Duvalier family (François
Duvalier and his son Jean-Claude were dictators of Haiti) and publicly praised.
In the CBS Sixty Minutes publicly said Michèle Bennett, wife of Baby Doc:
"I've never seen the poor be so familiar with their heads of state as they
are with her. To me it's a good lesson. " The images of Teresa of Calcutta
pronouncing these words were reproduced for at least a week on public
television Haiti. Donohue replied to this:
Mother Teresa attended the sick and the poor
around the world. She does not choose which countries to go on the basis of
domestic politics, and this explains why she has visited both right repressive
nations such as Haiti, left as repressive nations such as Albania. Hitchens can
not digest this and accuses the Mother Teresa of serving dictatorships. Now, if
you have to follow your logic here, then most Peace Corps workers and Red Cross
personnel are guilty of courting despots.
William A. Donohue,
March 1996
Hitchens
also noted that Mother Teresa accepted 1.25 million USD of Charles Keating, who
also granted the use of a plane carrying a crucifix that she gave him. [105]
According to Hitchens, Teresa supported him after his arrest sent a letter to
the trial judge: "I know nothing of the business of Charles Keating. Just
know that has been generous to the poor of God. " Hitchens wrote that
Attorney Paul W. Turley would have been shocked to read the handwritten letter
from Teresa of Calcutta. In January 1992, Charles Keating, the "junk bond
king" had swindled 17 000 retail investors in one of the biggest scandals
in the United States. According to Hitchens, justice is not served which he
called "clemency" of Teresa of Calcutta, and Keating was sentenced to
10 years in prison. In Calcutta, the director of the Missionaries of Charity
have received a letter from the prosecutor in informing him of the nature of
money swindled: "I beg you to return the money he stole Keating to the
people who won with his work. Mother Teresa did not answer. But William A.
Donohue Hitchens replied:
Keating gave Mother Teresa a million and a
quarter dollars. Hitchens does not care that all the money has been spent
before anyone knew about the lies of Keating. What matters is that Mother
Teresa gave the poor a lot of money taken from a rich man who later went to
jail. But the biggest crime (Teresa), according to Hitchens, was writing a
letter to Judge Lance Ito [...] "seeking clemency for Mr. Keating."
[...] But she did nothing of that: [...] did not write a letter "seeking
clemency." "I know nothing about the work of Mr. Charles
Keating," Mother Teresa said, "or your business or issues that you
are dealing with." She then explained his letter by saying: "Mr.
Keating has done much to help the poor, that is why I am writing to you on
their behalf. "Now, is truly remarkable that this written referral from
someone who is presumed innocent at the time, should be cause for condemnation.
Hitchens reveals more about your topic that, to stigmatize the letter as an
appeal to the "mercy". There was nothing like that, but this does not
matter to someone full of rage. [...] Hitchens was not neglected in this simply
dishonest. He knows very well that there is a world of difference between
asking for money from the rich and working for them.
William A. Donohue, March
1996
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