Maria Montessori
Estudió ingeniería a los 14 años, luego biología y por
último es aceptada en la Universidad de Roma, en la Escuela de Medicina. A
pesar de que su padre se opuso al principio, se graduó en 1896 como la primera
mujer médico en Italia. Fue miembro de la Clínica Psiquiátrica Universitaria de
Roma. Más tarde, estudió Antropología y obtuvo un doctorado en Filosofía, época
en la que asiste a uno de los primeros cursos de psicología experimental. Fue
contemporánea de Freud y desarrolló su propia clasificación de enfermedades
mentales. (Tomado de Wikipedia)
De un desafortunado romance con Giuseppe Montesano,
psiquiatra y profesor suyo, nació su hijo Mario. La profunda desilusión que le
causó el abandono del médico, llevó a María Montessori a afiliarse al
movimiento feminista, del que fue representante a nivel nacional e
internacional, y representó a Italia en los Congresos de Berlín (1896) y de
Londres (1899).
Licenciada en Medicina en 1896 en la Universidad de Roma,
ayudante el año siguiente en la cátedra de Psiquiatría de la misma universidad,
se vio impulsada por su instinto profundo al estudio de los niños deficientes y
advirtió inmediatamente que su problema, más que médico, era pedagógico. Expuso
sus ideas sobre esta materia en el congreso pedagógico de 1898 de Turín. El
ministro Baccelli le encargó que diera un curso a las maestras de Roma sobre la
educación de los niños deficientes mentales, o "psicópatas", curso
que se transformó después en una Escuela Magistral Ortofrénica, dirigida por
Montessori durante dos años.
La obra desarrollada entre niños psicópatas mediante una
experiencia práctica y fecunda trajo como consecuencia la aparición de una
Montessori teorizadora y organizadora de un método general de la educación
infantil. En 1907, precisamente en enero, por encargo del Instituto dei Beni
Stabili de Roma, abría Montessori en uno de los nuevos barrios obreros la
primera "Casa de los niños", al que pronto seguirá otra, también en
Roma. Desde allí, la Institución se difundió por Italia y más aún por el resto
del mundo, tomando el carácter de institución independiente, organizada de un
modo cada vez más claro como un método original de educación infantil.
El método consistía en desarrollar la autonomía del niño,
que encontraba en la "Casa" el material indispensable para el
ejercicio de los sentidos, los objetos apropiados a sus aficiones y a sus
proporciones físicas, y las posibilidades de aplicarse, con su trabajo personal
y según su libre elección, a la solución de problemas prácticos interesantes,
mediante el variado material disponible.
El principio dominante era el de dejar hacer; de vigilar
para ayudar en caso de necesidad; de tener fe en el valor inmenso de una
actividad libre desarrollada con vistas a finalidades concretas adoptadas por
el niño, capaz de impulsar un desarrollo seguro y de desembocar, poco a poco,
en descubrimientos espontáneos y conquistas según un ritmo natural y según una
sucesión de "períodos sensitivos", vinculados a las aficiones
particulares del niño, que era preciso saber comprender y satisfacer en el
momento adecuado, para no dejar pasar la ocasión propicia sin el indispensable
ejercicio.
Su influencia se dejaba sentir también en países como
Francia, Austria y Suiza. Mientras tanto, sus obras eran traducidas a casi
todas las lenguas y el pensamiento de Montessori, aun conservando las líneas
esenciales, desarrollaba los gérmenes espirituales, la visión algunas veces
mística de la naturaleza, la inspiración religiosa, que afloraban ya en las
primeras obras.
«El niño, con su
enorme potencial físico e intelectual, es un milagro frente a nosotros. Este
hecho debe ser transmitido a todos los padres, educadores y personas
interesadas en niños, porque la educación desde el comienzo de la vida podría
cambiar verdaderamente el presente y futuro de la sociedad. Tenemos que tener
claro, eso sí, que el desarrollo del potencial humano no está determinado por
nosotros. Solo podemos servir al desarrollo del niño, pues este se realiza en
un espacio en el que hay leyes que rigen el funcionamiento de cada ser humano y
cada desarrollo tiene que estar en armonía con todo el mundo que nos rodea y
con todo el universo». Maria Montessori
PRINCIPIOS BÁSICOS
«Nadie puede ser libre
a menos que sea independiente; por lo tanto, las primeras manifestaciones
activas de libertad individual del niño deben ser guiadas de tal manera que a
través de esa actividad el niño pueda estar en condiciones para llegar a la
independencia»
María Montessori
La mente absorbente de los niños (fuente: www.uhu.es)
La mente de los niños posee una capacidad maravillosa y
única: la capacidad de adquirir conocimientos absorbiendo con su vida síquica.
Lo aprenden todo inconscientemente, pasando poco a poco del inconsciente a la
conciencia, avanzando por un sendero en que todo es alegría. Se les compara con
una esponja, con la diferencia que la esponja tiene una capacidad de absorción
limitada, la mente del niño es infinita. El saber entra en su cabeza por el
simple hecho de vivir.
Se comprende así que el primer período del desarrollo humano
es el más importante. Es la etapa de la vida en la cual hay más necesidad de
una ayuda, una ayuda que se hace no porque se le considere un ser
insignificante y débil, sino porque está dotado de grandes energías creativas,
de naturaleza tan frágil que exigen, para no ser menguadas y heridas, una
defensa amorosa e inteligente.
Los períodos sensibles
Los períodos sensibles son períodos en los cuales los niños
pueden adquirir una habilidad con mucha facilidad. Se trata de sensibilidades
especiales que permiten a los niños ponerse en relación con el mundo externo de
un modo excepcionalmente intenso, son pasajeras y se limitan a la adquisición
de un determinado carácter.
El ambiente preparado
Se refiere a un ambiente que se ha organizado cuidadosamente
para el niño, diseñado para fomentar su auto-aprendizaje y crecimiento. En él
se desarrollan los aspectos sociales, emocionales e intelectuales y responden a
la necesidades de orden y seguridad. Las características de este Ambiente
Preparado le permiten al niño desarrollarse sin la asistencia y supervisión
constante de un adulto.
El diseño de estos ambientes se basa en los principios de
simplicidad, belleza y orden. Son espacios luminosos y cálidos, que incluyen
lenguaje, plantas, arte, música y libros.
El salón es organizado en áreas de trabajo, equipadas con
mesas adaptadas al tamaño de los niños y áreas abiertas para el trabajo en el
suelo. Estanterías con materiales pertenecientes a dicha área de desarrollo
rodean cada uno de estos sectores. Los materiales son organizados de manera
sistemática y en secuencia de dificultad.
El Rol del Adulto
El rol del adulto en la Filosofía Montessori es guiar al
niño y darle a conocer el ambiente en forma respetuosa y cariñosa. Ser un
observador consciente y estar en continuo aprendizaje y desarrollo personal.
El verdadero educador está al servicio del educando y, por
lo tanto, debe cultivar la humildad, para caminar junto al niño, aprender de él
y juntos formar comunidad.
El aprendizaje infantil para María Montessori
El nivel y tipo de inteligencia se conforman
fundamentalmente durante los primeros años de vida. A los 5 años, el cerebro
alcanza el 80% de su tamaño adulto. La plasticidad de los niños muestra que la
educación de las potencialidades debe ser explotada comenzando tempranamente.
Los conocimientos no deben ser introducidos dentro de la
cabeza de los niños. Por el contrario, mediante la información existente los
conocimientos deben ser percibidos por ellos como consecuencia de sus
razonamientos.
Lo más importante es motivar a los niños a aprender con
gusto y
permitirles satisfacer la curiosidad y experimentar el placer de descubrir ideas propias en lugar de recibir los conocimientos de los demás.
Permitir que el niño encuentre la solución de los problemas.
A menos que sea muy necesario, no aportar desde afuera nuevos conocimientos.
Permitir que sean ellos los que construyan en base a sus experiencias
concretas.
Con respecto a la competencia, este comportamiento debía ser
introducido solo después de que el niño tuviera confianza en el uso de los
conocimientos básicos. Entre sus escritos aparece: «Nunca hay que dejar que el
niño se arriesgue a fracasar hasta que tenga una oportunidad razonable de
triunfar».
Consideraba no se podían crear genios pero sí, darle a cada
individuo la oportunidad de satisfacer sus potencialidades para que sea un ser
humano independiente, seguro y equilibrado.
Otro de sus conceptos innovadores fue que cada niño marca su
propio paso o velocidad para aprender y esos tiempos hay que respetarlos.
La importancia de los materiales didácticos
María Montessori elaboró un material didáctico específico
que constituye el eje fundamental para el desarrollo e implantación de su
método.
No es un simple pasatiempo, ni una sencilla fuente de
información, es más que eso, es material didáctico para enseñar. Están ideados
a fin de captar la curiosidad del niño, guiarlo por el deseo de aprender. Para
conseguir esta meta han de presentarse agrupados, según su función, de acuerdo
con las necesidades innatas de cada alumno.
Estos materiales didácticos pueden ser utilizados
individualmente o en grupos para participar en la narración de cuentos,
conversaciones, discusiones, esfuerzos de trabajo cooperativo, canto, juegos al
aire libre y actividades lúdicas libres. De esta forma asegura la comunicación,
el intercambio de ideas, el aprendizaje de la cultura, la ética y la moral.
En general todos los materiales didácticos poseen un grado
más o menos elaborado de los cuatro valores: funcional, experimental, de
estructuración y de relación.
Otra característica es que casi todo el equipo es
autocorrectivo, de manera que ninguna tarea puede completarse incorrectamente
sin que el niño se dé cuenta de ello por sí mismo. Una tarea realizada
incorrectamente encontrará espacios vacíos o piezas que le sobren.
El niño realiza cosas por sí mismo, los dispositivos
simples, y observa las cosas que crecen (plantas, animales), abren su mente a
la ciencia. Los colores, la pintura, papeles de diferentes texturas, objetos
multiformes y las figuras geométricas de tres dimensiones las incitan a la
expresión creativa.
Los materiales sensoriales están agrupados por cada
sentido
El gusto y el olfato.
Las plantas y los perfumes proporcionan la gama de los olores. Aquí el material
está constituido naturalmente por productos culinarios, con el complemento de
una serie de botes con sustancias olorosas, otra serie idéntica ha de ser
clasificada por comparación, de manera que se pueda asegurar el reconocimiento
exacto de los olores.
El tacto. Tiene en
cuenta el material Montessori el sentido táctil, en todas sus formas (tablillas
y rugosidades), así como el sentido térmico (botellas con agua a diferentes
temperaturas), la percepción de las
formas, etc.
La vista.
Percepción diferencial de las dimensiones, colores, volúmenes y formas.
El oído.
Discernimiento de los sonidos con cajas metálicas, campanillas, silbatos y
xilófonos.
Los maestros y maestras en el sistema Montessori
El papel de los maestros es el de enseñar a cada niño o niña
de forma individual. Lo más destacado es que no impone lecciones a nadie, su
labor se basa en guiar y ayudar a cada niño de acuerdo a sus necesidades, y no
podrá intervenir hasta que ellos lo requieran, para dirigir su actividad
psíquica.
María Montessori llama a la maestra, directora, que ha de
estar preparada internamente (espiritualmente), y externamente
(metodológicamente). Ha de organizar el ambiente en forma indirecta para ayudar
a los niños a desarrollar una «mente estructurada».
Los niños esta llenos de posibilidades, pero quienes se
encargan de mostrar el camino que permita su desarrollo es el «director,
directora», que ha de creer en la capacidad de cada niño respetando los
distintos ritmos de desarrollo. Esto permite integrar en un mismo grupo a niños
deficientes con el resto, y a estos con los que tienen un nivel superior.
La idea de Montessori es que al niño hay que trasmitirle el
sentimiento de ser capaz de actuar sin
depender constantemente del adulto, para que con el tiempo sean curiosos y
creativos, y aprendan a pensar por sí mismos.
Maria Montessori
(Chiaravalle,
1870 - Noordwjek, 1952) renewed Italian pedagogue developing a private teaching
method, known as the Montessori method, which is applied initially in Italian primary
schools and later worldwide. Directed to children in preschool, was based on
the promotion of the initiative and responsiveness of the child through the use
of a specially designed materials. The proposed method diversifying a great job
and as free as possible, so that the child learned largely by himself and the
pace of their own discoveries.
He studied
engineering at age 14, then biology and finally is accepted into the University
of Rome, School of Medicine. Even though his father opposed at first, he
graduated in 1896 as the first woman doctor in Italy. He was a member of the
University Psychiatric Clinic in Rome. Later, he studied anthropology and
earned a doctorate in philosophy, when you attend one of the first experimental
psychology courses. He was contemporary of Freud and developed his own
classification of mental illness. (Taken from Wikipedia)
In an
unfortunate affair with Giuseppe Montesano, his psychiatrist and professor, was
born his son Mario. The deep disappointment that caused the abandonment of the
physician, Maria Montessori was to join the feminist movement, which was
representative nationally and internationally, and represented Italy at the
Congress of Berlin (1896) and London (1899).
Bachelor of
Medicine in 1896 at the University of Rome, the following year assistant
professor of psychiatry at the university, was driven by his deep instinct to
poor children study and immediately warned that his problem, rather than
medical, it was pedagogical. He presented his ideas on the subject in 1898
Pedagogical Congress in Turin. Baccelli Minister instructed to give a course to
teachers of Rome on the education of mentally retarded children, or
"psychopaths", a course that was then transformed into a Ortofrénica
Master School, directed by Montessori for two years.
The work
developed between psychopaths children through practical and fruitful
experience resulted in the emergence of a Montessori theorist and organizer of
a general method of early childhood education. In 1907, precisely in January,
commissioned by the Institute of Roma dei Beni Stabili, Montessori opened in
one of the new class neighborhoods first "Children's House", soon
followed by another, also in Rome. From there, the organization spread
throughout Italy and even more so for the rest of the world, taking the
character of an independent institution, organized in a way increasingly clear
as an original method of early childhood education.
The method
was to develop the child's autonomy, which was in the "House" the
material indispensable for the exercise of the senses, objects appropriate to
their interests and their physical proportions, and the possibilities to apply
with their personal work and as its option, to the solution of practical
problems interesting, by the diverse materials available.
The
overriding principle was to let do; monitor to help in case of need, to have
faith in the immense value of a free activity developed with a view to specific
purposes adopted by the child, able to promote a safe and lead development,
gradually spontaneous discoveries and conquests as a natural pace and according
to a succession of "sensitive periods", linked to the particular
interests of the child, it was necessary to know understand and meet at the
right time, to keep out the auspicious occasion without the necessary exercise.
His
influence was also felt in countries like France, Austria and Switzerland.
Meanwhile his works were translated into almost every language and thought of
Montessori, while retaining the essential, spiritual germs developed, sometimes
mystical vision of nature, religious inspiration, which first surfaced already
in the works.
"The child, with his enormous physical and
intellectual potential, is a miracle in front of us. This fact should be
transmitted to all parents, educators and others interested in children,
because education from the beginning of life could really change the present
and future of society. We must be clear, though, that the development of human
potential is not determined by us. We can only serve the development of the
child, as this is done in a space where there are laws governing the operation
of every human being and every development must be in harmony with the world
around us and the whole universe. " Maria Montessori
BASIC
PRINCIPLES
"No one can be free unless independent,
therefore, the first active manifestations of the child's individual liberty
must be so guided that through this activity the child may be able to reach
independence"
Maria Montessori
The
absorbent mind children (source: www.uhu.es)
The minds
of children has a wonderful and unique ability: the ability to acquire
knowledge with their psychic life absorbing. I learn all unconsciously,
gradually passing from the unconscious to consciousness, moving along a path
where all is joy. They were compared to a sponge, with the difference that the
sponge has a limited absorption capacity, the child's mind is infinite. The
knowledge comes into your head for the sake of living.
It is clear
then that the first period of human development is the most important. It is
the stage of life in which there is more need for aid, aid is not because be
considered an insignificant and weak, but because it is endowed with great
creative energies of nature so fragile that demand, not be diminished and
wounds, loving and intelligent defense.
Sensitive
periods
Sensitive
periods are periods in which children can acquire a skill easily. It is special
sensitivities that allow children be related to the external world an
exceptionally intense, are temporary and limited to the acquisition of a
certain character.
The
prepared environment
It refers
to an environment that is organized for the child carefully designed to
encourage self-learning and growth. It will develop the social, emotional and
intellectual and respond to the needs of order and security. The
characteristics of the Prepared Environment allow the child to develop without
the assistance and constant adult supervision.
The design
of these environments is based on the principles of simplicity, beauty and
order. Spaces are bright and warm, which include language, plants, art, music
and books.
The living
room is organized in work areas, equipped with tables adapted to the size of
children and open areas for work on the ground. Shelving materials pertaining
to this development area surrounding each of these sectors. The materials are
organized systematically and in sequence of difficulty.
The Role of the Adult
The role of
the adult in the Montessori philosophy is to guide the child and let him know
the environment in a respectful and loving. Being a conscious observer and be
in continuous learning and personal development.
The true
teacher is at the service of the learner and, therefore, must cultivate
humility, to walk with the child, learn from it and form community together.
The
Montessori infant learning
The level
and type of intelligence are formed primarily during the first years of life.
At age 5, the brain reaches 80% of its adult size. The plasticity of children's
education shows that the potential should be exploited starting early.
Knowledge
should not be introduced into the heads of children. By contrast, using
existing information knowledge must be perceived by them as a result of his
reasoning.
The most
important thing is to motivate children to learn to taste and allow to satisfy
the curiosity and experience the pleasure of discovering their own ideas
instead of receiving the knowledge of others.
Allow the
child to find the solution of the problems. Unless very necessary, not to
provide new knowledge from outside. Allow them to build are based on their
specific experiences.
With regard
to competition, this behavior should be introduced only after the child has
confidence in the use of basic knowledge. Among his writings appears:
"Never let the child would risk failure until he has a reasonable chance
of success."
Not
considered but could create geniuses, give each individual the opportunity to
meet their potential to be a human being independent, secure and balanced.
Another of
his innovative concepts was that each child marks their own pace or speed to
learn and that time must be respected.
The
importance of teaching materials
Maria
Montessori developed a specific teaching materials is the cornerstone for the
development and implementation of his method.
It's not
just a hobby, not a single source of information, it is more than that, is to
teach educational material. They are designed to capture the curiosity of
children, guide you through the desire to learn. To achieve this goal are to be
grouped according to their function, according to the innate needs of each
student.
These
materials can be used individually or in groups to participate in storytelling,
talks, discussions, cooperative work efforts, singing, outdoor games and free
play activities. This ensures communication, exchange of ideas, learning the
culture, ethics and morality.
In general
all materials possess a degree more or less elaborate of the four values:
functional, experimental, structuring and relationship.
Another
feature is that almost all equipment is self-correcting, so that no task can be
completed without the child incorrectly realize this for yourself. A task
performed incorrectly find empty spaces or leftover parts.
The child
does things by itself, simple devices, and observes growing things (plants,
animals), Open your mind to science. The colors, paint, paper of different
textures, objects and figures multiform three-dimensional geometric encourage
creative expression.
The sensorial materials are grouped in each
direction
The taste and
smell. Plants and fragrances provide the range of odors. Here the material
is formed naturally by culinary products, with the addition of a number of
boats odorants, another identical set to be classified by comparison, so as to
ensure accurate recognition of odors.
Touch. It considers the Montessori materials tactile
sense, in all its forms (tablets and roughness) and thermal sense (bottles with
water at different temperatures), the perception of forms, etc..
The view. Differential perception dimensions, colors,
shapes and volumes.
The ear. Discernment of sounds with metal boxes,
bells, whistles, and xylophones.
Teachers
in Montessori
The role of
teachers is to teach each child individually. The highlight is that it imposes
no lessons to anyone, their work is based on guiding and helping each child
according to their needs, and can not intervene until they need it, to direct
their psychic activity.
Maria
Montessori calls the teacher, principal, you must be prepared internally
(spiritually) and externally (methodologically). He has to organize an indirect
environment to help children develop a 'structured mind. "
Children is
full of possibilities, but those in charge of showing the way to allow its
development is the "principal director" has to believe in the ability
of each child respecting the different rates of development. This allows
integrating in the same group with other poor children, and those with whom they
have a higher level.
The idea of
Montessori is that children need to convey the feeling of being able to act
without continually adult, to eventually be curious and creative, and learn to
think for themselves.
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