sábado, 10 de agosto de 2013

ARLES: OTRA MARAVILLA EN EL MUNDO

Arlés romana
Arlés es una ciudad antigua, fundada por los griegos en el siglo VI a.C
bajo el nombre de Theline. Fue conquistada por los celtas saluvios en el 535 a.C, los cuales le cambiaron el nombre por el de Arelate. Los antiguos romanos tomaron la ciudad en el 123 a.C y la transformaron en una ciudad importante, con un canal que la conectaba con el mar Mediterráneo construido en el año 104 a. C. No obstante, trató de eludir la sombra de Massalia (Marsella) por la situación que ésta última tenía, situada en la costa.

En el 40 a. C. tuvo la oportunidad de recibir el apoyo de Julio César cuando le prestó ayuda militar contra Pompeyo. Massalia cometió el error de apoyar a Pompeyo y cuando César salió victorioso, éste le quitó las posesiones a Massalia y las transfirió a Arelate como recompensa. La ciudad se estableció formalmente como una colonia de veteranos de la legión romana VI Ferrata que estaba radicada allí. Su nombre completo era Colonia Iulia Paterna Arelatensium Sextanorum, o sea "la antigua colonia juliana de Arlés de los soldados de la Sexta Legión."

La ciudad romana de Arelate era de gran importancia en la provincia Gallia Narbonensis. Constaba de un área de 99 acres (400.000 m²) y tenía varios monumentos arquitectónicos como el anfiteatro, el arco triunfal, el circo, el teatro romano y estaba circunvalada por murallas. Durante la antigüedad estaba situada más cerca del mar y servía como un puerto importante.

También tuvo (y aún tiene) el puente más al sur sobre el Ródano. De forma poco corriente, el puente romano no estaba fijado, sino que usaba el estilo de los puentes de barcos, con torres y puentes levadizos en los extremos. Los barcos estaban asegurados con áncoras. Este diseño poco usual se aplicó por las frecuentes y violentas inundaciones provocadas por el río, que habría terminado rápidamente con un puente convencional. No quedan restos de este puente romano que ha sido remplazado por uno moderno.

La ciudad llegó a su máximo apogeo durante los siglos IV y V, cuando era frecuentemente usada como cuarteles para los emperadores romanos durante campañas militares. En tiempos de Flavio Honorio fue la sede de la prefectura de Galia que incluía también Hispania. Se transformo en la ciudad favorita del emperador Constantino el Grande, quién construyó baños termales en ella, de los cuales aún se mantienen restos importantes. Su hijo, Constantino II nació ahí. Constantino III (el usurpador) se declaró emperador del Occidente (407–411) e hizo de Arlés su capital en el 408.

Arlés medieval
Claustro de San Trófimo.
A partir del año 838, las irrupciones sarracenas en las costas mediterráneas del imperio carolingio provocaron la disrupción del comercio y la decadencia de las ciudades portuarias. Arlés fue atacada por los sarracenos en 842 y 850. En esta situación la ciudad -con sus antiguas murallas- adquirió un carácter predominantemente militar, formando parte de una línea de fortificaciones que protegía toda la región. La carga que esto representó para la escasa actividad económica llevó a que la ciudad perdiera gran parte de su carácter municipal. Así, el final del siglo IX vio la desaparición de la ceca local. Pese a esta situación, en 912 Arlés recibió un privilegio que hacía referencia a los derechos aduaneros a percibir "de los griegos y de los otros comerciantes extranjeros".

Arlés moderna
Arlés siguió siendo importante por muchos años como un gran
Van Gogh
puerto del Ródano. En el siglo XIX con la llegada del ferrocarril, la mayor parte del comercio fluvial se vio afectado, causando el declive económico de la ciudad. La tranquilidad que esto produjo en la ciudad atrajo al pintor Vincent van Gogh quien llegó el 21 de febrero de 1888. Su fascinación con los paisajes provenzales produjo más de 300 pinturas y dibujos durante su estadía en la ciudad. Muchas de sus más famosas pinturas fueron hechas allí e incluyen Café de Noche, la Casa Amarilla, Noche Estrellada sobre el Ródano, y L'Arlesienne. Paul Gauguin visitó a Van Gogh en Arlés. No obstante, su salud mental se deterioró y se convirtió en una persona muy excéntrica, lo que no le llevo a cortarse la oreja, como muchos piensan, sino que fue producto de un malententido con Gaugin, que se marcho (culpa de el miedo que le provocó los trastornos del pintor) independientemente del trato que hizo con Van Gogh sobre una nueva obra, llevandose a su paso la mitad de la oreja de este por una pelea entre ambos en diciembre del año 1888. Los ciudadanos de la ciudad, circularon una petición para que Van Gogh fuese internado en un asilo. En mayo de 1889 se dio cuenta de la seriedad del asunto y se internó en el asilo de Saint-Rémy-de-Provence.

Economía
Arlés es el centro de una región agrícola, y productos agrícolas y domésticos, así como manufacturas textiles, se venden en el mercado callejero que tiene lugar cada sábado en el Boulevard des Lices.

En la región de la Camarga se encuentran importantes plantíos de arroz y también salinas.

Lugares de interés
Monumentos romanos y románicos de Arlés
Nombre descrito en la Lista del Patrimonio de la Humanidad.
 Ruinas del teatro romano de Arlés.

Monumentos declarados Patrimonio de la Humanidad
Arlés tiene importantes restos de la época romana y románica, de los que ocho han sido clasificados como sitios Patrimonio de la Humanidad en 1981:

Las arenas (anfiteatro romano)
El teatro antiguo (teatro romano)
LOS CRiptopórticos (galerías subterráneas) y el foro (foro romano)
Las termas de Constantino (termas romanas)
Las murallas del castro romano
 Les Alyscamps (necrópolis romana)
La iglesia de San Trófimo (iglesia románica)
El Muséon Arlaten (exedra romana)

Las arenas de Arlés son un anfiteatro romano construido hacia 80-90, poco después del Coliseo de Roma del que que toma las principales características. Incluye un sistema de evacuación por numerosos pasillos de acceso, una escena central de forma elíptico rodeada con gradas, con los soportales, aquí sobre dos niveles, a lo largo de un total de 136 metros. Este edificio acoge hoy en día manifestaciones esencialmente taurinas.
 El teatro antiguo fue construido a finales del siglo I a. C., poco después de la fundación de la colonia romana. Comenzado hacia el año 40-30 a. C., se acabó el año 12 a. C.; el teatro se inscribe dentro de la cuadrícula romana, sobre el decumano y forma parte del plan de urbanismo de Augusto. Las primeras excavaciones de 1651 pusieron de manifiesto la famosa «Venus de Arlés» (estatua en mármol, actualmente en el Louvre
Ruinas del teatro romano Los criptopórticos son construcciones subterráneas del foro romano, realizadas al mismo tiempo que el foro. El foro de Arlés es la primera gran realización urbana hacia los años 30-20 a. C. de la colonia romana fundada en el año 46 a. C. para agradecer a Arelate su apoyo a César.
 Las termas de Constantino se construyeron a principios del siglo IV sobre las orillas del Ródano cuando Constantino I residía en Arlés; durante mucho tiempo se interpretaron erróneamente como las ruinas de un palacio romano, en lugar de unas termas.
 Les Alyscamps, inicialmente, desde la época romana hasta la Edad Media, fue una necrópolis pagana que luego se hizo cristiana situada a la entrada sureste de la ciudad de Arlés sobre la vía Aurelia, esto es, fuera de la ciudad como la mayoría de las necrópolis romanas. Incluían numerosos sarcófagos de los cuales actualmente queda, tras los saqueos y los trabajos, poca cosa.
 Pórtico de la iglesia de Saint-Trophime La iglesia de San Trófimo (Église Saint-Trophime) es de estilo románico. Otros nombres con los que fue conocida es la catedral de Saint-Etienne; se encuentra en el barrio medieval de la ciudad y fue edificada entre el siglo XII y el XV. Tiene adjunto un claustro también medieval.
 El Muséon Arlaten se encuentra en el centro de la ciudad (rue de la République, 29) y contiene colecciones representativas de las artes y de la etnología así como de la historia de la región de Arlés. Fue fundado por Frédéric Mistral, después de recibir el Premio Nobel de Literatura en 1904.

Otros lugares
 El Museo de Arlés y de Provenza Antiguas (Musée de l'Arles et de la Provence antiques), destacado museo de historia antigua, con una de las mejores colecciones de sarcófagos romanos que se encuentran fuera de la propia Roma. Fue construido en 1995, en un edificio moderno concebido por el arquitecto Henri Ciriani, sobre la misma isla donde se encontraba el antiguo circo romano para albergar el colecciones arqueológicas especialmente ricas de la ciudad Contiene numerosos sarcófagos, en particular la segunda colección de Sarcófagos paleocristianos después de la de los museos del Vaticano.
 El circo romano de Arlés es el edificio romano más vasto de la ciudad; fue edificado a partir del año 149, bajo los Antoninos para las carreras de carros. Hoy sólo siguen viéndose, bajo el museo, los restos de la construcción subterránea de la cavea (gradas) y del exterior del sphendonè, extremo redondeado del circo. Su decoración más famosa, el obelisco de la spina, se instaló en el siglo XVII sobre la plaza Real de la ciudad (la actual plaza de la República).

Las campañas de excavaciones arqueológicas subacuáticas llevadas a cabo en el Ródano por el DRASSM bajo la dirección de Luc Long, permitieron en 2007 recuperar un busto en mármol que podría ser de Julio César. En el año 2010, se inauguró la exposición de "César, el Ródano para la Memoria", veinte años de excavaciones subacuáticas en el río, que ha tenido un éxito sin precedentes en la historia del museo, con más de 200000 visitantes en los primeros ocho meses. La exposición combinó la riqueza de los materiales descubiertos, con casi 700 piezas que reflejaban como era la vida del puerto antiguo de Arelate, con los mismos procesos de excavación arqueológica subacuática, como por ejemplo los realizados en la nave galoromana de Arles-Rhone 3 y que se revelaron como de un gran atractivo para el público, lo que dio como resultado que la exposición se prorrogase hasta el 2 de enero de 2011 con el retrato de César convertido en un nuevo icono.

El Ródano es el elemento omnipresente y eje guía de esta exposición, en cuyas aguas turbulentas el visitante es conducido al descubrimiento de los objetos. Ánforas, balanzas y otros bienes de comercio son la prueba de que la antigua Arelate tuvo un gran papel en los intercambios entre el Mediterráneo y la Europa central, por la vía fluvial del Ródano.

De época romana quedan, además, la puerta de Augusto, llamada también Porte de la Redoute y restos del puente romano, ambos del siglo I.

De la Edad Media es el palacio llamado Palais des Podestats (siglo XIII) y la torre conocida como Tour de l’Ecorchoir, también llamada tour de la Boucherie o tour du Leonet (1372).

Miscelánea
Los arlesianos son famosos por sus llamativos trajes regionales, que usan en ciertas fiestas.

Existe también, un festival de fotografía (Encuentros de Arlés) que se celebra en Arlés anualmente y la escuela nacional francesa de fotografía está ubicada en la ciudad al igual que la gran casa editorial Actes Sud.

Parte del filme Ronin fue filmado en Arlés.

Las corridas de toros se llevan a cabo en el anfiteatro romano, incluyendo corridas al estilo provenzal (courses camarguaises) en la cual no se mata el toro sino que un equipo de hombres atléticos tratan de quitarle la borla de los cuernos sin ser heridos por el toro. Durante la Pascua se llevan a cabo corridas españolas en la cual se mata el toro y que se precede de un encierro o corrida de toros por las calles.

Personajes famosos
 Frédéric Mistral, poeta, premio Nobel de Literatura (1830-1914), nació cerca de Arlés.
 Jeanne Calment (1875-1997), el ser humano más anciano cuya edad está documentada.
 Christian Lacroix, diseñador de modas.
 Djibril Cissé, jugador de fútbol.
 Gipsy Kings, el conocido grupo de rumba catalana, procede de Arlés y Montpellier.




Roman Arles
Arles is an ancient city founded by the Greeks in the sixth century BC under the name of Theline. It was conquered by the Celts in 535 BC saluvios, which changed its name to Arelate. The Romans took the city in 123 BC and became an important city, with a canal that connected the Mediterranean Sea built in the year 104 a. C. However, tried to escape the shadow of Massalia (Marseille) for the situation that the latter had, located on the coast.

At 40. C. had the opportunity to be supported by Julius Caesar when he gave military aid against Pompey. Massalia made the mistake of supporting Pompey when Caesar emerged victorious, he removed his possessions to Massalia and transferred to Arelate reward. The town was formally established as a colony of veterans of the Roman legion VI Ferrata was based there. His full name was Colonia Iulia Paterna Arelatensium Sextanorum, or "the old Julian colony of Arles of the soldiers of the Sixth Legion."

The Roman city of Arelate was of great importance in the province Gallia Narbonensis. It consisted of an area of ​​99 acres (400,000 m²) and had several architectural monuments such as the amphitheater, triumphal arch, the circus, the Roman theater and was encircled by walls. In antiquity it was located closer to the sea and served as an important port.

He also had (and still has) the southernmost bridge over the Rhone. By unusual, the Roman bridge was not fixed, but used the style of the bridges of ships, with towers and drawbridges at the ends. The boats were secured with anchors. This unusual design was applied by frequent and violent floods caused by the river, which would have ended quickly with a conventional bridge. No remains of the Roman bridge has been replaced by a modern one.

The city reached its peak during the IV and V centuries, when it was often used as barracks for the Roman emperors during military campaigns. In times of Flavius ​​Honorius was the seat of the prefecture of Gaul which also included Hispania. It became a favorite city of Emperor Constantine the Great, who built thermal baths in it, of which traces still remain important. His son, Constantine II was born there. Constantine III (the usurper) declared himself emperor of the West (407-411) and made Arles his capital in 408.

Medieval Arles
Cloister of Saint Trophimus.
From the year 838, the Saracen raids on the Mediterranean coast of the Carolingian Empire resulted in the disruption of trade and the decline of the port cities. Arles was attacked by the Saracens in 842 and 850. In this situation the city, with its ancient walls, acquired a predominantly military, part of a line of fortifications that protected the region. The burden that this accounted for the low economic activity meant that the city lost much of its municipal character. Thus the end of the ninth century saw the disappearance of the local mint. Despite this situation, received a privilege Arles 912 referring to the customs duties to perceive "of the Greeks and other foreign merchants."

Modern Arles
Arles remained important for many years as a great port of the Rhone. In the nineteenth century with the arrival of the railroad, much of the river trade was affected, causing the city's economic decline. The tranquility of this on the city attracted the painter Vincent van Gogh who arrived on February 21, 1888. His fascination with Provençal landscapes produced more than 300 paintings and drawings during his stay in the city. Many of his most famous paintings were made there and include Night Cafe, the Yellow House, Starry Night over the Rhone, and L'Arlésienne. Paul Gauguin visited Van Gogh in Arles. However, his mental health deteriorated and he became a very eccentric person, which is not led him to cut his ear, as many think, but it was the product of a malententido with Gaugin, which he left (because of the fear that disorders caused her painter) regardless of the deal he made with Van Gogh on a new work, taking with her spend half the ear of this by a fight between the two in December 1888. The citizens of the city, circulated a petition for Van Gogh was committed to an asylum. In May 1889 he realized the seriousness of the matter and went into the asylum in Saint-Remy-de-Provence.

Economy
Arles is the center of an agricultural region, and agricultural and domestic products, and textile manufactures are sold on the street market which takes place every Saturday at the Boulevard des Lices.

In the Camargue are important rice plantations and salt.

Places of interest
Roman and Romanesque Monuments of Arles
Name as on the List of World Heritage.
 Ruins of Roman theater in Arles.

Monuments Heritage of Humanity
Arles has important remains of Roman and Romanesque, of which eight have been classified as World Heritage sites in 1981:

The Sands (Roman amphitheater)
The ancient theater (Roman theater)
THE cryptoporticos (subterranean galleries) and the forum (Roman Forum)
The Baths of Constantine (Roman baths)
The walls of the Roman fort
 Les Alyscamps (Roman necropolis)
The church of Saint Trophimus (Romanesque church)
Arlaten Museon (Roman exedra)

The sands of Arles are a Roman amphitheater built around 80-90, shortly after the Colosseum in Rome from which it takes the main features. Includes numerous evacuation system access corridors, central scene surrounded tiered elliptical form, with arcades, here on two levels, over a total of 136 meters. The building today houses essentially bullfighting events.
 The ancient theater was built in the late first century. BC, shortly after the founding of the Roman colony. Started in the year 40-30. C., it's over 12 year. C., and the theater is part of the Roman grid on the decumano and is part of the urban plan of Augustus. The first excavations in 1651 revealed the famous "Venus of Arles" (marble statue, now in the Louvre
The Roman theater ruins are underground constructions cryptoporticos the Roman Forum, held at the same time that the forum. Arles The forum is the first major city to the years performing 30-20 a. C. Roman colony founded in the year 46 a. C. to thank their support Arelate Caesar.
 The Baths of Constantine was built in the early fourth century on the banks of the Rhone when Constantine I lived in Arles, was long misinterpreted as the ruins of a Roman palace, instead of a thermal.
 Les Alyscamps initially from Roman times to the Middle Ages, it was a pagan necropolis became a Christian after the entrance located southeast of the city of Arles on the Via Aurelia, that is, outside of the city as most of the Roman necropolis. They included numerous sarcophagi which is now, after looting and jobs, not much.
 Porch of the church of Saint-Trophime San Trophimus Church (Église Saint-Trophime) is Romanesque. Other names he was known is the cathedral of Saint-Etienne, is located in the medieval quarter of the city and was built between the twelfth and fifteenth. It also enclosing a medieval cloister.
 Arlaten Museon is in the city center (rue de la République, 29) and contains representative collections of art and ethnology and history of the region of Arles. It was founded by Frédéric Mistral, after receiving the Nobel Prize for Literature in 1904.

Other places
 The Museum of Ancient Arles and Provence (Musée de l'Arles et de la Provence antiques), a leading museum of ancient history, with one of the best collections of Roman sarcophagi found outside Rome itself. It was built in 1995, in a modern building designed by architect Henri Ciriani, on the same island where was the ancient Roman arena to house the archaeological collections especially rich city contains numerous sarcophagi, particularly the second collection of early Christian sarcophagi after of the Vatican museums.
 The Roman arena of Arles is vaster Roman building in the city, was built from the year 149, under the Antonines for chariot races. Today only continue to be, under the museum, the remains of the underground construction of the cavea (bleachers) and outside the sphendone, rounded end of the circus. His most famous decoration, the obelisk of the spina, settled in the seventeenth century on the Plaza Real in the city (now Republic Square).

The underwater archaeological excavations carried out in the Rhone by DRASSM led by Luc Long, allowed in 2007 to retrieve a marble bust of Julius Caesar could be. In 2010, opened the exhibition of "Caesar, the Rhone for Memory", twenty years of underwater excavations in the river, which has had unprecedented success in the history of the museum, with over 200,000 visitors in the first eight months. The exhibition combined wealth of materials discovered, with almost 700 pieces that reflected how life was Arelate old port, with the same underwater archaeological excavation processes, such as those made in the Gallo-Roman ship Rhone Arles-3 and to be revealed as a major attraction for the public, which resulted in exposure extension, until January 2, 2011 with the portrait of Caesar become a new icon.

The Rhone is the guide shaft omnipresent element of this exhibition, in which the visitor is turbulent waters led to the discovery of objects. Amphorae, scales and other trade goods are proof that the old Arelate had a big role in trade between the Mediterranean and Central Europe, via the Rhone river.

From Roman times are also the door of Augustus, also called Porte de la Redoute and remains of the Roman bridge, both of the first century

From the Middle Ages is the palace called Palais des Podestats (XIII century) and tower known as the Tour de l'Ecorchoir, also called tour or tour Boucherie du Leonet (1372).

Miscellany
The Arlésiens are famous for their flashy costumes, they use on certain holidays.

There is also a photography festival (Meetings of Arles) held annually in Arles French National School of Photography is located in the city like the big publishing house Actes Sud

Part of the film was filmed in Arles Ronin.

Bullfights are held in the Roman amphitheater, including Provencal-style bullfights (Camargue) in which the bull is not killed but rather a team of athletic men try to take the horns tassel without being injured by the bull. During Passover runs are conducted in Spanish which kills the bull and that precedes the confinement or bullfight in the streets.

Famous people
 Frédéric Mistral, poet, Nobel laureate (1830-1914), born near Arles.
 Jeanne Calment (1875-1997), the oldest human being whose age is documented.
 Christian Lacroix, fashion designer.
 Djibril Cissé, footballer.
 Gipsy Kings, the famous Catalan rumba group comes from Arles and M